cS-1aIC7oVvN0DczzfhH1B8ToLI Kışlık domates-! ♥ Fesleğen ♥ !

8 Eylül 2012 Cumartesi

Kışlık domates

Şu anda bu yazıyı yazdığıma inanamıyorum ama yazıyorum işte... Kışın deneyimlediğim yemek blogu yazarlığından sonra yine mutfaktan bildiriyorum. Hayatımda ilk defa böylesine yoğunluklu bir "ev kadını" işi yaptığım için bu heyecanımı sizlerle de paylaşmak istedim. Buyurun bakalım başlıyor kışlık domates hazırlama maceram;

Son haftalarda Instagram ahalisinde sıkı bir kışlık mutfak hazırlıkları şenliği var, bu kapsamda domates konserveleri bir çok dolapta yerini aldı bile. Ben de fotoğraflara bakıp içimden "Esasen ne güzel, sağlıklı olur. Yerim olsa da yapsam ama o kavanozları koyacak yerim yok." diye geçiriyordum.

En son perşembe akşam üstü Instagram'da "Fotoğrafik Hatıralar" blogunun sahibesi sevgili Ülkü'nün paylaştığı şu fotoğrafla benim için bir anda her şey değişti... "Yerim yok." diye düşünürken bir anda yerim olmayışının sebebinin boş kavanozlar olduğunu anladım. O kavanozlar boş duracağına mis gibi taze domateslerle dolabilirdi ve de dolmalıydı...


Ülkü fotoğrafta domates kabuklarının nasıl pratik şekilde soyulacağını anlatarak domates konservesi için tarif istiyordu. Anlattığı yöntem öyle hoşuma gitti ki bir anda evdeki yaklaşık 1,5 kiloluk domateslere giriştim ve bir büyük bir küçük kavanoz konserve hazırlayarak çevirdim baş aşağı bekledim sabahı. Sabaha sevgili kavanozlarımda sızıntı olmayınca cuma pazarından faydalanarak attım kendimi pazarın o güzel karmaşasının içine...

Hedefim bu yaz keşfettiğim güzel yumurta tip domateslerden almaktı ama resmin altına yazılan yorumlarda yuvarlak tip sulu domateslerden de konserveye konulmasının lezzet ve kıvam açısından iyi olduğunu okuyunca hedefimi genişlettim. Altı kilo yumurta tip, üç kilo da yuvarlak tip domatesimi alıp evime geldim.


Önce lavabomun küçük tarafında bir havuz yaptım ve içine tarım ilaçlarından arındırıcı sebze-meyve konsantresi ekledim. Domateslerimi önce havuza daldırıp sonra sudan geçirerek yıkadım.


Yıkamadan sonra Ülkü'nün anlattığı o güzel yöntemi deneme aşamasına geçtim. Bu aşamada domateslerin popocuklarına bir çarpı atıyorsunuz ve kaynayan suya koyuyorsunuz.


Eğer ki domatesi çiğ tüketecekseniz 10 saniye tutun ve çıkarıp soğuk suya koyun. Ben nasılsa pişireceğim için rahatlık olsun diye 40-50 saniye kadar tuttum domatesleri sıcak suyun içinde ve sonra yine soğuk suya koydum ki soyarken elim yanmasın. Bu yöntem ile kabuklar kendini çok güzel bırakıyor, çarpının kulaklarından tuttuğunuz gibi mis gibi incecik soyuluyor domatesleriniz.


Soyma işleminden sonra domateslerimi doğradım. Bir önceki gün küp küp doğramış, çok kaynatmamış ve rondodan geçirerek kavanozlamıştım. Bu sefer ise miktar fazla olduğundan domatesleri gelişi güzel doğradım, ufak olmaları için çok uğraşmadım, genelde kabaca sekize böldüm. Yumurta domates daha fazla olmak üzere kabaca oranlarla domatesleri kaynamaları için koydum tencereye. Resimde görülen iki tencereye ek sonradan siyah tencere ile bir sefer daha yaptım. İlk iki tenceredeki domateslere sadece tuz koyup öyle kaynattım, sonraki tek tencerede ise sarımsakları önce zeytinyağında soteledim ve domatesleri sonradan ekleyerek kaynattım. Böylece sarımsaksız daha fazla olmak üzere iki farklı çeşit sosum oldu. Bu arada bir gün önce az kaynatıp rondadan geçirerek istediğim kıvama ulaştırdığım sosları bu sefer daha fazla kaynatma ve ara ara patates ezicisiyle ezme şeklinde bir işlemden geçirdim. Çok daha pratik oldu bence...

Konserveyi hazırlamadan önce gerek Ülkü'nün fotoğrafının altına yazılmış gerekse internetten tarifler okudum ama tek bir taneye körü körüne uymadım. Kendimce basit ve lezzetli olabilecek bir yolu seçtim...


Kıvama gelen sosların altını kapatmadan sıcak sıcak kavanozlara doldurdum. Kaynattığım kapaklarını kapatarak ters çevirip bir tepsinin içine yerleştirdim. Sabaha kadar bu şekilde soğuyacak ve sabaha bir sorun olmadığı taktirde güneş görmeyen dolap derinliklerine kaldırılacaklar. Sonuç olarak dokuz kilo domatesten farklı boylarda sekiz kavanoz çıktı. Ben özellikle hepsinin büyük boy kavanoz olmamasını tercih ettim. Çünkü bu soslar kapakları açılana kadar dolapta saklansa da kapakları açıldıktan sonra buzdolabında saklanıyorlar ve 2-3 gün içinde tüketilmeleri gerekiyor. İlk deneme olduğu için bu kadarla yetineceğim eğer ki kışın memnun kalırsam seneye daha kapsamlı bir çalışma içine girebilirim.


Sarımsaklı olan kavanozlar karışmasın diye etiketlerini hazırladım, sabah kavanozlar normale döndüğünde yapıştırıp öyle kaldıracağım...

İşte böyle sevgili okurlarım, hayatımda ilk defa böyle bir şeye kalkıştım. Bir de "ev kadını olmak bana göre değil." diyorum, ah bir de bana göre olsa kim bilir neler yapacağım. Bu gün şaşırttım kendimi...

Eğer ki bu uzuunnn yazıyı okuyup buralara kadar gelmişseniz öpüyorum sizi... 

18 yorum:

  1. Harika :) ben hala annelerln yaptiklariyla idare ediyorum. Kendim denemedim hic.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkurler canim :) Ben de senin gibiydim ama iki gün önce ne olduysa oldu ve bir anda giriştim :)

      Sil
  2. Ellerinize sağlık.. Çok güzel görünüyorlar. Bir kaç kavanoz da acı biberli hazırlayın derim. Menemen için çok pratik oluyor :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkurler :) bu sene böyle ufak bir deneme oldu, biberli versiyonu seneye denerim inşallah

      Sil
  3. Ellerine sağlık. Bir şey soracağım. O tarım ilaçlarından arındırıcı sebze-meyve konsantresi nerede satılıyor? Haberim bile yok:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim... Arındırıcı marketlerde sebze reyonlarında oluyor ama benim kullandığım marketlerde satılan değil Petra diye bir firma var onların ürünü :)

      Sil
    2. Tamamdır. Teşekkürler

      Sil
  4. Ben de ilk defa deneyeceğim , o kadar farklı şekillerini anlatanlar oldu ki kafam iyice karışmıştı, bu halini deneyeceğim,sırf bu iş için aldığım Çanakkale domatesleri inşallah yaz tatlarını kışın da korumuş olacaklar:) Sarımsaklıyı hiç duymamıştım, benim için iyi oldu iyi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dene dene yapıp sonra da o kavanozlara bakmak pek keyifliymis :) Çanakkale domatesiyle ayrı bir güzel olur, şimdiden afiyet olsun ;)

      Sil
  5. Canimmmmm ne guzel yazmissin bir an seninle her ayrintiyi yasiyorum zannettim. Ellerine yuregine saglik. Mutlulukla tuketirsiniz umarim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her sey seninle başladı, mutlulukla tüketirken sana da bol bol enerjiler gelecek bizden ;)

      Sil
  6. ayy süper ya, benim de anam yapar her yaz sonu bu konserveden gönderir bana da 3-5 kavanoz. sonra yemeklerde kullanmak acayip kolaylık oluyo pelinço ve tabi lezzetli. ellerine sağlık, afiyetle yiyesiniz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oh valla seninki de iyiymiş ama senden de bu performansı bekliyorum Pınarım, artık evinin kadını oldun :p sağol canım

      Sil
  7. Pelincim, neşene-hevesine-azmine ; bu hem ayakları üzerinde duran işleyen pas tutmayan modern duruşuna; hem de kendini aynı denli evinin sıcaklığına, sevimli çekirdek ailene yenilikler güzellikler katmaya adamana; her işini keyifle ve araştırmacı ruhunla yapmana hayranım :)Seni çok seviyorum, iyi ki ailemizdesin... (:
    Sevgi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgi'm cok teşekkür ederim ne güzel yazmışsın, cok mutlu oldum... Ben de ailenizde oldugum icin pek mesudum... Seviyorum seni...

      Sil

Şimdiden çok teşekkür ederim :)

Katılımınız benim için çok önemli, her zaman beklerim...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...